Søk
  • Martin V

Vestkysten av Sverige

Strømstad - Smøgen

Etter å ha forlatt Strømstad bar turen videre til Smøgen. Vi kom inn i mørket og la oss longside på "prime-plassene" i Smøgen. Det er ikke overraskende nok relativt tomt på bryggene.

Sommerbyen Smøgen var som en spøkelsesby å regne. Tidvis regn og sur vind gjorde at vi holdt oss i båten for litt videre mekking og installasjon av nytt utstyr. Senere på dagen tok vi bena fatt for å finne en restaurant og matbutikk. Hele brygga var stengt og vi trakk oppover i byen for å søke en matbit. Vi fikk låne sykler på hotellet som fremdeles var åpent. Det var helt supert, da eneste matbutikk lå ett godt stykke unna havna.

Vi gjorde klart til avreise dagen etter.

Smøgen - Halsö

Planlagt avreise litt utpå dagen gjorde at vi kunne sove med god samvittighet. Vinden skulle roe seg litt og og regnet skulle gi seg. Litt mekking og fiksing før vi kastet tampene og igjen satte baugen mot sør. Anders hadde pekt ut noen øyer som kunne være interessante ett stykke før Marstrand. Vi seiler ikke de lengste etappene, da vi unngår den kraftigste vinden midt i mot. Vi endte på Halsö.

Halsö- Vrangö

Dagen etter våknet vi opp, spiste frokost og seilte videre. Det var meldt en del vind, men da bryggen var holdt av til «krysser-klubben», så måtte vi pent flytte oss. Vi seilte i tidvis mye vind. For en gangs skyld kom vi inn til havn i dagslys. Det passer fint å komme litt tidlig inn da dette var en sjarmerende øy med fin gjestehavn. Vi tok våre medbrakte transportmidler på en spinn rundt øya. Øya kan minne om bedre utviklet Koster. Dette er en øye som godt kan besøkes igjen på en sommerferie!

Vrangö - København

På tide å få slukt noen sjømil! vi har til nå seilt korte strekk og ser at vi ikke kan holde på slik hele veien. Vi tok derfor fatt på de 110 nautiske på veien til København.

Seilasen tok 24 timer og ble første døgnseilasen på tur. Ulik mengde søvn på gutta underveis.

Variert seilas med og uten seil. En del skipstrafikk i innseilingen til Køben, men det blir nok verre etterhvert som vi sniker oss mot den engelske kanal….

Seilte mye på fyr og brukte radar aktivt for første gang på turen.