Søk
  • Martin V

Sikkerhetsutstyr

Kjære foreldre og andre kjære. Vi befinner oss nå langt til havs og er etterlatt til oss selv. Vi føler oss godt forberedt på det Atlanterhavet har å by på. Det å følge denne felles drømmen er stort for oss, men vi vet også at dere sitter hjemme og krysser fingre for at alt skal gå bra med oss. Nysgjerrigheten på hvor mange ganger vår link til trackeren er blitt åpnet er definitivt tilstede. Det er nok ikke så lett for oss å sette oss inn i det, men vi føler oss i hvert fall trygge ombord. For å forsøke å betrygge dere om at vi har tatt alle de viktigste hensynene, så kommer nå ett innlegg om vårt sikkerhetsutstyr ombord.


Sikkerhetsliner Når det skal gjøres arbeid på dekk alene i bekmørket er det mye trygghet i våre løpeliner på dekk som sikrer at vi ikke faller over bord. Sannsynligvis den enkleste, men likevel viktigste preventive måten å unngå MOB (Man over board).


Redningsvester med D-ring og kniv. Våre redningsvester er utstyr med lys, skrittstropp, kniv og rustfri D-ring for å huke på livliner.

Redningsflåte Mye av utstyret vi har ombord håper vi aldri å få bruk for. Flåten er definitivt en slik gjenstand. Flåten ligger pakket i bag og hvis alt skulle gå galt, så er dette siste utvei. Må vi for guds skyld slippe dette!

Jotron EPIRB Denne enheten brukes for å kalle på hjelp over satellitt og peiling fra fly. Enheten er ikke i bruk før den blir aktivert. Også en enhet som vi ikke håper å få bruk for… Enheten har GPS og sender ut posisjonen vår ved utløsing.

Ocean Signal - Personlig AIS-sender. VI har en AIS MOB-sender som er montert i en av redningsvestene. Hvis vi er på åpent hav og en skulle falle over bord, så er det ikke så viktig å tilkalle hjelp fra land. Målet er å kunne plukke opp den uheldige på egenhånd. Med denne enheten synes personen på vår AIS i båten og alarmere på VHF-en for å varsle de øvrige ombord.

OneUP En automatisk oppblåsbar livbøye som kan kastes mye lengre enn de tradisjonell. livbøye. Enheten henger lett tilgjengelig i cockpit.

Bøyelyset henger alltid bak i cockpiten og kastes ut ved MOB.

Ocean Buoy (med flagg) - lang bambusstang med flagg i toppen for bedre synlighet i stor sjø. Med 5 meter høy sjø og godt driv, så er det ikke mange sekundene før man er noen bølger unna hverandre ved ett MOB-tilfelle. Det er derfor viktig å ha noen som stikker høyt opp i været for å bedre sjangrene for å bli sett og plukket opp.


RIGG

Vi er velsignet med ett nesten nytt storseil som står veldig godt, men skulle det mot formodning skje noe med dette, så har vi med ett ekstra storseil. Stormfokken har allerede vært i bruk, da genoaen delvis revnet, så var det godt å ha ett i reserve. Seilet er knøttlite, men gjør jobben ved behov. Reparasjonstape, nål og tråd, ekstra blokker, tauverk og annet nipps som kan bli hendig underveis.


Brannsikkerhet

Bonpet Automatisk brannslukker i motorrom Skulle det oppstå brann i motorommet, så har vi en ampull som utløser en gass som kveler flammene. Dette er en enkel, men likevel effektiv måte å unngå spredning. Enheten har ett spesialtilpasset glass som eksploderer ved høy varme. Mediet er i væskeform frem til det blir utsatt for luft og gass vil spre seg over flammene og legge ett teppe med gass som fortrenger oksygenet i motorrommet.

Branntepper er plassert på strategiske plasser for å kunne hindre brann og for en eventuell evakuering.

Tre brannslukkere er spredt rundt i båten, så det alltid er innenfor rekkevidde og kan nås fra alle bauger og kanter.

Brannvarslere


Øvrige

Nødrasjoner Real turmat er måltider som vi kan nyte, men i bunn og grunn er det en del av nødrasjonenene våre. La oss ikke håpe at de er spist opp på veien… Norsk hermetikk er det også bunkret rikelig med. Det er forøvrig også næring i redningsflåten, så man skal kunne overleve en god stund på kun flåten også.

Kikkert med peilekompass.

Garmin InReach Vår kjære tracker er vi veldig glad i! Det virker som om det er mange hjemme som også finner det betryggende å kunne gå inn å se hvor vi er og hvilken hastighet vi holder. Enheten er også ett kjært hjelpemiddel når det gjelder vær. Vi henter ned værmeldinger når vi ønsker det og med SMS-funksjonen har får vi detaljerte værmeldinger fra vår private meteorolog Tor Magnus. InReachen har også SOS-knapp som er koblet opp mot en privat nødsentral som varsler de riktige instansene hvis uhellet er ute. Vi har med andre ord mange muligheter til å kontakte hjelp ved behov.


Radaren har blitt en kjær venn på turen. Lokalt vær er svært utbredt i farvannene vi befinner oss. Det er derfor betryggende å kunne gjøre ønsket forberedelse før det inntreffer. Som tidligere nevnt har vi opplevd mye squals på turen og Atlanterhavet er inget unntak. Om vi kan se store objekter som flyter rundt (feks containere som har falt av lasteskip), det har vi ikke noen kunnskap om, men det har i hvert fall gått fint til nå.

AIS Skulle vi valgt kun ett navigasjonsutstyr i tillegg til kart, så måtte det blitt AIS. Det er noe svært betryggende på natterstid å kunne se hvilken type skip som kommer mot oss i horisonten. Mang en forvirring med å tolke lanterneføring og avstand til skip blir overflødig når AIS-en forteller oss all den informasjonen vi trenger og vi kan vurdere om vi skal holde stø kurs eller vurdere å legge om for å unngå kollisjon (selvom de fleste båtene vi har møtt har vikeplikt for oss).

VHF - Radiokommunikasjon med fartøy rundt oss er godt å ha. Det har vært en rekke dialoger om seilt kurs og bekreftelse om at vi går klar av hverandre. Dette har vørt alt fra kystvakt til seilbåter og de største Maersk-containerskipene.

Medsinskap Det er lite WODO-DOKTOR over dop-samlingen vår. Vi har ett rikt utvalg av medisiner for ulike formål. Fordelen med å komme seg ut av Norge er at kraftig smertestillende og andre medisiner som er reseptbelagt i Norge er lett tilgjengelig. Ikke så lett å ringe hjem for en resept midt på Atlanteren.. Førstehjelpsskrinet er fyllt med det meste som behøves for små inngrep og plastring.

Skarpe kniver Skulle behovet for å kappe en line inntre, så har vi alltid skarpe kniver lett tilgjengelig i cockpit og på vestene våre.


Sunn fornuft- Vi er fullt klar over at vi ikke er på regattabanen og trenger å pushe grenser på langtur. Intensjonen er alltid reve seilene før det praktisk talt skulle vært nødvendig. Sikkerheten går alltid først!






185 visninger
About

Tre kamerater på tur til Karibia og tilbake 2019/2020

 

LES MER

 

Join Our Mailing List
  • White Facebook Icon

© 2023 by Going Places. Proudly created with Wix.com