Søk
  • Anders

Reisebrev fra Øyunn og Raymond

Når gutta hadde bestemt seg for at nå ble det endelig den berømmelige melkeruta med avreise og hjemkomst i Åsgårdstrand ble planene til Øyunn og meg raskt ombestemt. Vi hadde planlagt en julefeiring på Filippinene, men tenkte vi fikk ta en for laget å holde Anders og Martin med selskap igjennom julestria. Jeg tilbrakte deler av 2014/2015 her nede med Sondre og for meg har det vært et ønske å komme tilbake til Karibien å vise Øyunn alle disse fantastiske stedene.

Vi satt oss på flybussen 0330 etter tre timers søvn etter å endelig ha fått malt ferdig soverommet før jul. Nå var det deilig å slippe malerkoster for en stund og bare se frem til tre ukers ferie med sol, vind og godt selskap. Vi var spente på storstreiken i Frankrike, men slapp unna skrekken med kun 1,5 time forsinkelse. Vi heiv oss i en taxi på flyplassen og kjørte 40 minutter til Le Marin. Der møtte vi først Anders med en etterlengtet klem, og Martin satt selvfølgelig klar med 4 rom og Cola på nærmeste bar.

Dagene i Le Marin ble brukt til å fikse noen vesentlige ting før båten var seilklar etter kryssingen over det store hav. Mellomvantene som hadde røket ble byttet, ny motorbrakett ble forsøkt byttet, og Martin fikk en tidlig julegave fra den lokale sveiseren med ny mansjett til uthalet på storsteilet.

Endelig var vi klare for å komme oss ut av Le Marin og satt seil for Marigot Bay på St. Lucia. En fantastisk fin bukt med resturanten Chauteu Myggio helt i vannkanten som man må besøke. Som hør og bør når vi er der så legger vi ut ankeret i bukta og bakker inn så vi kan bestille øl fra baren rett i båten (og ikke minst så får gutta etterlengtet Internett som når bort til båten).

Etter litt morgengymnastikk med lengste svev fra slengtauet som henger i palmene og gjennomgang av brystsvøm-teknikk setter vi seil 60 nautisk mil mot Bequia på St. Vincent og Grenadinene. Vi kommer inne i bekmørke. Anders og Meg diskuterer hvor ting ligger, men begge blir fullstendig blinde i nattmørke. Vi finner til slutt en moringsbøye helt ytterst og ligger der over natten. Lille julaften ser vi endelig hvor vi ligger og bestemmer oss for å komme litt lenger inn mot land. Vi gjør de siste juleforberedelsene, ligger på stranda og lader batteriene (både i kropp og båt).

Julaften er endelig her og brøddeigen ble satt dagen før. Vi steker brødet som har hevet over natten og Martin lager en solid engelsk frokost til oss. Vi drar inn på land for å ta noen obligatoriske telefoner. Det passer bra med en formiddagsdrink og telefoner hjem etter julemiddagen i forhold til tidsforskjellen. Vi har forberedt vår egen julefeiring med wakeboard, pannekaker, gaveåpning og ikke minst noe Gilde Juleakevitt. Alle får det de ønsker seg, og vi avslutter feiringen med noe Sinatra på anlegget og en Sundowner. Julaften borte er alltid spesielt, og kanskje ekstra spesielt for både Martin og Anders som har mye familie hjemme det er lenge siden de har sett, men gutta legger mye arbeid i julevask og kos for å finne julestemningen. På kvelden så er bord allerede bestilt på Jacks Bar rett ved stranden. Her drar de fleste nordmenn på julemiddag. Vi fikk fantastisk geit, kalkun og svinestek med tilbehør. Etter middag og drinkene var konsumert så måtte selvfølgelig SY Sayonara invitere til julenaschspiel og julekvelden senket seg nesten ikke før solen kom opp igjen.

Første juledag måtte brukes til litt aktivitet og vi bestemmer oss for å bestige Mount Pleasant. En kjempefin tur, og ikke minst veldig deilig å bevege kroppen litt i romjula.

Videre går turen nordover igjen, vi besøker Wallibou hvor deler av Pirates Of The Caribbean er spilt inn og bader i en litt skuffende liten foss. Vi setter seil videre nordover, tilbake til Marigot Bay fordi nye forsterkninger skal på før nyttårsaften.

Marius mønstrer på og vi bruker dagen til nytt storinnkjøp, premier League på den lokale baren og avslapning før kursen skal settes sørover. Vi har bestemt oss for å feire nyttårsaften på Mystique, en øy i Grenadinene, men først, Tobago Keys.

Tobago Cays er ett fantastisk sted bestående av tre øyer innenfor et rev, krystallklart vann og masse skillpadder. Det er utrolig fint å snorkle her og man må prøve hummer på stranden på kveldstid. Det er ingen som bor på disse øyene, men det er satt opp benker og bord og hummeren med tilbehør blir tilberedt på stranden.

Nyttårsaften går som planlagt til Mustique. En delvis privat øy, men noen deler er åpen for alle. Vi forsøkte å booke et bord på Basils, den lokale baren i vannkanten, til middag, men dette var allerede fult. Som de nordmennene vi er så disket vi opp med en skikkelig Santa-Maria-Taco i båten, og ingen angret på at vi gikk glipp av middag for 1000,- per hode på land. Etter middag, sigarer og champagne så ble drinkene inntatt på Basils. Når fyrverkeriet og dansingen på gulvet var vel overstått så var vel alle enige om at vi måtte få Marius i seng.

Første nyttårsdag blir brukt til å lade batteriene, snorkle og spise lunsj på land. Vi hadde en lang reise foran oss fordi Jørgen og Henrik var på vei til varmere strøk. Dagen derpå gikk derfor til Bequia for utsjekk og lunsj. Vi hadde bestemt oss for nattseilas fra Bequia til Martinique, snaue 100 NM for å få mest ut av dagene. Det var to glade og litt berusete nordmenn som møtte oss i baren på Pointe Du Bout. To late dager med mye god mat, godt med drikke og godt selskap satte punktum for turen vår sammen med Sayonara. Vi tok en natt på hotell og ga stafett-gjeste-pinnen videre til Jørgen og Henrik.

Vår jul kunne ikke bli brukt bedre og vi er utrolig

takknemlig for at vi fikk komme ned å feire jul på Sayonara sammen med Martin og Anders og kanskje bidro vi litt til at hjemlengselen ikke ble for stor rundt juletiden.

Takk for en fantastisk tur!