Søk
  • Anders

Quanta costa per favore

Utallige langturseilere før oss har skrevet om hvor dyrt det er å være på langtur. Mange vil også strekke seg så langt som å definere seiling som kunsten å bli kald og våt mens man beveger seg veldig sakte og bruker veldig mye penger. En ting er jo selvsagt forpliktelsene der hjemme som hus, bil, strøm, mobilregninger, Spotify-abonnementet, ja jeg kunne ramset opp en liste på størrelse med første mosebok. Man skulle jo tro at når vinden er din drivkraft burde i hvert fall turen bli billig, men den gang ei. Selvsagt er jo båten en stor investering og hadde vi levd for 30 år siden hadde vi kanskje bare pakket sekken og seilt av sted (og det er vel det som er tanken til mange). Men her stiller samfunnet og mamma en rekke krav til utstyret om bord. Det skal være AIS, radar, flåte, Epirb, satellittkommunikasjon, nei denne listen hadde ikke blitt noe kortere.



Vel, med båt og utstyr på plass så er det vel duket for en rimelig ferie? Men atter en gang feil.. Listen for kostnader underveis gidder jeg ikke en gang å begynne på! En ting er sikkert, budsjettet ble sprekt før vi kom oss ut av Europa, og det samme gjelder samtlige seilere vi møter. Nå ligger vi på Gran Canaria i en relativt kostbar marina. Om bord har vi nye batterier, solceller og kabler. Motor har fått service med nye filter og olje. Båten er fylt til randen med diesel, vann og mat. Kostnadene er glemt og vi er snart klare for å begi oss ut på Atlanterhavet!

De 3 siste ukene på Granca har vært innholdsrike. Med 3 turer til Las Palmas, restauranter utenfor turistgatene, besøk fra Norge, romantiske turer innenlands ...og utenlands, bading, snorkling og vannsport, så har ikke tiden stått stille. Det har vært late dager og effektive dager, men sånn er det vel å være på tur. Mye av tiden har gått med til forberedelser av videre reise. Vi har fått bodd inn båten og sett oss nødt til å forbedre en hel del. Dette innebærer at vi blant annet har installert nye batterier og solceller. Dette er utstyr vi vet kan være dyrt og lite tilgjengelig på den andre siden, og er utstyr som vi ikke ønsker å klare oss uten.



«Sayonara» har nå fått et nytt mannskapsmedlem. Denne gang er det Trym fra Åsgårdstrand som er med. Trym kjenner vi gjennom seilingen hjemme. Han er en habil seiler som 2 ganger har bidratt med å sende Åsgårdstrand seilforening til topps i seilsportligaen. Det er godt å kunne ha med erfarne seilere som kan dele på vaktene om bord. Trym er førstereis over dammen og er selvsagt spent på livet i totalt isolasjon, men vi skal bidra til å gi Trym en seilas og opplevelse han aldri vil glemme.



Det er nå kun få dager igjen til avreise, ja nesten så vi

teller timer. Disse timene skal brukes effektiv til handling, klesvask og resterende klargjøring. Båten skal vaskes innvendig som utvendig og vi skal innlosjere oss i nye lugarer å gjøre det litt hjemmekoselig. Slappe av kan vi gjøre når vi de neste 3 ukene skal sitte på ræva på vei over Atlanteren. For gamle dagers skyld har vi lagt oss i Pasito Blanco som var utgangspunkt for kryssingen i 2016.



Stemningen er på topp og selv om det er mye som enda skal gjøres og effektiviteten må være høy, setter vi av litt tid til hygge og latter. Vi er jo tross alt på tur.

317 visninger
About

Tre kamerater på tur til Karibia og tilbake 2019/2020

 

LES MER

 

Join Our Mailing List
  • White Facebook Icon

© 2023 by Going Places. Proudly created with Wix.com