Søk
  • Martin V

Martinique - Barbuda

Reisen nordover fra Martinique skjedde med en erstatter for Sondre, da han skulle på «ferie i ferien». Håvard kom fra Norge og skulle være med på turen til Guadeloupe. Første stopp på veien var Dominica som er en frodig øy med veier som snirkler seg opp og ned fjellene rundt hele øya. Vi hadde vært en snartur innom noen uker tidligere og leide da bil for å utforske øya og se etter kule fossefall og fin natur. Dominica er en øy hvor det helt klart er verdt å leie bil. Leiebil med 4x4 er ett must, ellers hadde vi nok ikke kommet oss dit vi ville. Vi oppsøkte flere fossefall, men ett skilte seg ut med gode bade/hoppemuligheter, frodig jungel og ingen andre mennesker. Se bildebevis under.

Vi har hørt mye om orkansesong og hvor stor ødeleggelse de ulike orkanene har påført øyene. Dominica er ingen unntak. 90% hustakene på øya ble ødelagt under Maria i 2018 og det er tydelig at det mangler midler og ressurser til gjenoppbyggningen for her er det fremdeles mye jobb igjen. Noen steder kan man også se båter som har blitt slengt opp langs strender og svaberg. Vi måtte selvfølgelig se hvordan disse orkanskada båtene så ut og se om det var noe «gull» å finne. Det var liten tvil om at noen hadde vært der før oss og tatt med seg alt som var av verdi.

Vi fortsatte vår reise nordover med kursen mot øyene før Guadeloupe og ankret opp i en bukt på Terre-de-Haut. Øya er en tydelig turistplass med cruisebåter, en rekke hoteller og resorter, men dette er plasser vi trives i. Det er ikke «det ekte Karibia», men det er godt å kunne handle i skikkelig butikker og ha bra fasiliteter rundt oss. Vi leide elektriske scootere og cruiset rundt. På høyden nord for bukten ligger Fort Napoleon som var en fin severdighet med mye historie og god utsikt over øygruppen og til Guadeloupe.

Videre seilte vi til Guadeloupe og tok for oss vestkysten på vei opp til Deshaies. På veien var det Pigon island som pekte seg ut som ett kult stopp for de som liker seg under vann. Fantastisk bra snorkleplass. Litt synd at det kun er to moringer samt ulovlig å slippe anker, men med en kjapp jolle er det null problem å kjøre ut fra bukta på «fastlandet». Vi hadde noen dager i Deshais og leide bil for å se oss rundt, samt gjøre noen nødvendige ærend. Guadeluope er en godt utviklet øy sammenlignet med en del av de andre øyene i Karibia og det var greit å komme til en øy med mulighet til å få tak i reservedeler og verktøy (ja, det trengs en gang i blant). Dette var siste stopp på Håvard sin reise, men vi håper å se han igjen på veien tilbake til Norge.

Det var nå kun Anders og meg igjen og slik skulle det være ett par uker til før Sondre igjen skulle mønstre på. Vi satte seil mot Antigua og Fallmouth Harbour. Vi skulle henge rundt på Antigua og Barbuda til Sondre var tilbake og hadde god tid til å utforske øyene. Fallmouth og English Harbour er havnene for super yachter og en rekke store regattaer. Vi var så heldig å treffe avslutningen på RORC 600 regattaen og fikk med oss en bra fest. Vi dro oppover vestkysten til Jolly Harbour, en stille og rolig plass fylt av engelske og amerikanske ferieturister. Bra muligheter for handling og jammen fikk vi ikke spilt en runde squash for å få mosjonert kroppene også!

Neste stoppested på turen var Barbuda som ligger nord for Antigua. Øya var ikke lett å se på seilasen opp, da den høyeste toppen på øya ikke er mer enn 38 meter over havet. Det er ingen plass å ligge i le av vinden, men til gjengjeld kan øya skilte med en av de fineste strendene vi noensinne har sett! Som Dominica har øya vært hardt rammet av orkaner og 90% av øya blåste i filler under Irma. Svære resorter var blåst bort med bare grunnmurer og baderomsfliser igjen. Flere hus og store plantasjer, ja rett og slett folkets levebrød, var revet vekk. Virkelig ett trist syn, men oppbyggningen pågikk og vi ble fortalt at arbeidsledigheten i årene som kommer kan være lik null.

På denne fantastiske stranden, så fantes det kun ett «vannhull». «Shack-a-Kay» er en sånn plass man drømmer om å finne på en forlatt strand. En superhyggelig driver med navn Inoch som var behjelpelig med det meste for at vårt opphold på Barbuda skulle bli best mulig. En ypperlig plass å ta sundowneren på før du snirkelen deg mellom alle revene på veien ut til båten. Inoch ordnet med guidede turer og transport fra en ellers gudsforlatt plass. Vi er ganske trygge på at vi i løpet av våre tre dager på Barbuda rundet hele øya. Vi krysset i hvert fall av for alle turistattraksjoner Google kunne skilte med.

Etter tre netter på Barbuda seilte vi tilbake til Antigua. I motsetning til hva vi har gjort tidligere i Karibia, så seilte vi på vestkysten av øya. Vi har tidligere holdt oss i le av øyene, men på østsiden av Antigua ligger flere perler beskyttet av korallrev. Det var trangt om plassene, men fint på blant annet Green Island. Et paradis for kitere og det var flust av dem. Andre seilere har fortalt om opplevelser med kitere i riggen, dette slapp heldigvis vi.

Neste morgen dro vi videre og tilbake til Fallmouth Harbour for å ta i mot Sondre og Morten som var på vei med Sea Change fra Guadeloupe. Planen var et par dager sammen her før skulle dette sette seil mot St. Martin, trodde vi…..