Søk
  • Anders

«Granca Granca Granca»

Vi ankom Gran Canaria i solskinn og varme. Delfinene slo følge med oss på sjarmøretappen langs vestkysten, der høystrakte fjell møter sanden og asurblåttvann slår inn mot klippene. Samtlige mannskaper har lyttet til Greta Thunberg sin tale og kan nå skilte med å seilt flere ganger til Kanariøyene enn de har flydd.

Vi reiste fra Madeira og ignorerte alle råd om å reservere marinaplass. Det skulle vise seg å være gode råd, for vi prøvde oss i mange marinaer uten hell. Vi endte på dieselbrygga i Pasito Blanco etter stengetid. Her fikk vi spylt båten, fylt vann og best av alt - vi betalte ikke en krone! Her møter vi for første gang flere norske langturseilere. De fleste skal avgårde med ARC eller ARC+ som er en regatta over Atlanterhavet som ender på St. Lucia. Det var artig å komme tilbake hit hvor vi hadde «Sam» på land for snart 4 år siden og det vekker minner om en spennende reise som nå gjentar seg. Det vekket også et savn etter Christian Vårum, som dessverre ikke hadde mulighet til å være med på denne turen og hadde vært et godt tilskudd om bord.

Vi reiser fra Pasito Blanco og videre til en ankringsplass utenfor Anfi Del Mar. Fantastisk sted å ligge med krystallklart vann, rolig vind og ikke minst deilig temperatur. Stedet kunne like gjerne vært i Norge, da det her florerer av norske flagg, servitørene snakker norsk og menyen er selvsagt norsk. I butikken selger de Toro, Nugatti og brunost i ekte Granca-stil. Vi trives best på anker og nyter de neste dagene ombord. Det er deilig å senke skuldrene etter to hektiske måneder på sjøen og vi kjenner at hvilepulsen når et historisk lavt nivå. Fra Gran Canaria skal noen ta en tur hjem, flere mannskaper skal mønstre på og båten skal klargjøres for havkryss. Vi blir med andre ord værende her de neste ukene og velger derfor å ta inn på marina i Puerto Rico. Klesvasken har hopet seg opp og det er på tide å komme i gang med forberedelser. Vi har også leid bil for hele perioden vi er her, noe som gir oss mer fleks til å oppleve mer enn nordmenn i neonfylte bargater.

11. november er det bursdagsfeiring ombord. Styrmann Dahle fyller år og har fått overraskelsesbesøk av sin kjære Sigrid. Det er flere som fikk klump i halsen av det møte, der Sondre satt med store øyne og en liten tåre helt innerst i kroken. Feiringen tok vi på en restaurant langt inn i landet hvor menyen ikke var på annet enn spansk. Sigrid blir kun i tre dager, så kjæresteparet utnytter disse dagene godt og reiser rundt på Gran Canaria til øde strender og høye fjell.

Med leiebilen har vi virkelig fått utforsket hva denne øya har å by på og har allerede vært innom både IKEA og Mc Donalds. En liten tur innom Las Palmas har vi også rukket. Her ligger de fleste som skal seile med ARC og det er vesentlig mer folksomt enn på «Playa Noruega» hvor vi er. Med oss hadde vi våre Svenske venner ombord på «Naranjas» som er på utkikk etter mer mannskap til kryssingen. Det er ganske vanlig at reisende møter opp i Las Palmas i et forsøk på haik over Atlanteren og de valgte å prøve lykken langs bryggene her. Vi tok blant annet en øl med en Tysker som sykler jorden rundt, og trengte lift til Sør Amerika. Selv har vi hatt besøk av to norske jenter som var på utkikk. Vi er nå full båt og kunne dessverre ikke tilby haik, men 2 netter ombord for å slippe dyre hoteller kunne vi bidra med.

Langturseilerlivet kler oss, og man har vel innsett og skal være så ærlig å si at det kan virke utfordrende å skulle tilpasse seg hverdagen igjen etter dette. Samtidig er det fremdeles langt frem i tid og mye skal oppleves før det - vi har jo knapt begynt! Det å suse mellom båtene her og snakke med andre som er på lignende reiser, stifte nye bekjentskaper, komme bort fra hverdagens A4gange - det er rett og slett magisk. Selvfølgelig savner vi hjem, familie og Norge. Størst er kanskje savnet når vi åpner sosiale medier og ser det florerer av peiskos, pinnekjøtt og juleforberedelser. Godt er det da å se bilder av høye brøytekanter på mandag og lange elver av sølevann på tirsdag. Det er godt å høre mamma på telefonen si «nå er det surt, kaldt og ordentlig kjipt». Vi nyter hver eneste dag, noen mer effektive enn andre. Vi er spente på reisen foran oss og vi gleder oss til å ta i mot flere mannskaper.