Søk
  • Martin V

Fair winds - S'il vous plait

Vi seilte videre med Bolougne sel mar som mål, men siden værutsiktene så bra ut valgte vi å fortsette videre. Ny destinasjon ble med det Dieppe, litt lenger syd på Frankrikes nordkyst. Det ble nattseilas og været, som tidligere så ut til å være bra, ble adskillig røffere enn vi hadde forventet. Vi la den gamle Volvoen på sine respektive 15-1600 omdreininger og banket i kraftig motsjø.

Strømmen hjalp oss noe og farten varierte fra 6 knop til bråstopp i de største bølgene. Det ble en røff etappe, men Sayonara aka lokomotivet kom seg i havn en gang utpå formiddagen. Vi tok straks fatt på vasking innvendig og utvendig for å fjerne alle spor etter salt fra de utallige bølgene som slo over båten i løpet av natten. Enkelte bølger var så store at det ikke var snakk om å gå over de, men gjennom, og det ble med det ganske vått….

Planen var å ligge her frem til helgen hvor været skulle bedre seg. Godt med noen avslappende dager på land etter en rekordetappe fra Danmark og ned. Havnen lå midt i byen med gangavstand til alt byen har å by på. Dagene i Dieppe ble benyttet til mye rusling rundt i gatene, sightseeing og forfallent arbeid på båten.


Klesvask, mekking og installering av nytt utstyr stod på lista over gjøremål.

Det har vært mye regn, tåke og vind - generelt slik vi har sett for oss været i den engelske kanal. Sondre har i løpet av dagene i Dieppe kjørt halve distriktet rundt på sparkesykkel for å finne gassflasker. Propan er ikke så kurant her i sør og våre norske AGA-flasker er lite tess, spesielt når de begynner å bli tomme...




Som planlagt ble det avreise fra Dieppe lørdag 28. september, ca. kl 1100. Vi var nå godt forsynt med denne byen og klare for ny havn. Det ble kraftig vind, mye mer enn meldt, på vei til Fécamp. Anders storkoser seg i de store bølgene, mens Martin har et noe mer reservert forhold til de 4-6 meter høye naturkreftene. Vi seilte opprinnelig mot Le Havre, men justerte ned etter været og endte dermed på Fécamp. Da vi ankom innseilingen fant vi ut at vår reseach hadde vært ikke til stede værende... Sjøen satte rett inn i innløpet og en utrolig smal og grunn innseiling gjorde at vi ventet noen timer på høyere vann. Det skulle vise seg å bli en fartsfylt og spennende innseiling! Med høy styrefart og fine surfebølger viste knopmåleren 11,2 knop på vei inn det 60meter smale innløpet. Vi kom inn i skumring, fikk lagt oss på plass og senket pulsen.

Her ble vi til det verste av været hadde ridd forbi. Det blåste opp ytterligere på søndagen og det husket godt inne i den lille havnen. Vi fant frem det vi hadde av tauverk og fortøyde for storm. Vi tok turen ut til fyrlyktene ved innseilingen og kjente på 50 knops vind - Vær er fasinerende! Vi kom oss videre på onsdagen og satte kurs på St. Peter Port, Guernsey. På veien var det gunstig vind og fint vær! Det var godt å komme ut på havet igjen. Vi slukte noen sjømil i opptil 14 knop på medstrømmen, men det skal også sies at vi luktet på null knop i en periode. Det er noen helt andre forhold her enn i Oslofjorden. Guernsey ser lovende ut og det er godt med en pause fra Frankrike. Planen er å seile videre mot Brest lørdag morgen, og deretter forberede kryssing av Biscaya :)







304 visninger
About

Tre kamerater på tur til Karibia og tilbake 2019/2020

 

LES MER

 

Join Our Mailing List
  • White Facebook Icon

© 2023 by Going Places. Proudly created with Wix.com