Søk
  • Martin V

Deilig å være norsk i Danmark!

Vi ankom København tidlig på morgenen og la oss først til kai i Nyhavn. Vi hadde for ca. ett års tid siden stått og snakket om at det hadde vært kult å seilt ned hit for så å legge seg akkurat der.

Vi la oss til, vasket over båten og gjorde litt småfiks før vi konkluderte med at uteliggere, ekstrem turisme, dårlig brygge og mangel på vann og strøm ikke var ideelt.

Vi flyttet oss derfor til Christianshavn som ligger ett par steinkast fra Nyhavn. Her la vi oss i en sjarmerende kanal med en rekke andre båter og husbåter.

Vi var godt fornøyd med forflytningen. Dagen ble brukt til å hente inn søvn, fiksing og en liten sightseeing-runde. Vi ventet på kvelden for besøk av vår venn Jens. Han tok oss med på en nærmest døgnåpen restaurant Rio Bravo før vi tok en byrunde.

Ny dag i Køben! Spiste frokost på foodmarket med Jens og tok livet med ro før vi skulle på middag hos Mads utpå kvelden. Hjemmelaget burger sto på menyen, det var virkelig bra burger! Takk Mads!

Sov lenge og brukte store deler av dagen på å tusle rundt i byen. Innkjøp av verktøy, postkort til Anders sitt prosjekt samt at vi tuslet rundt å kikket.

Etter noen dager i København var det klart for å komme seg videre. Anders og Sondre tok båten videre til Rødvig i stampesjø og kraftig motvind. Martin måtte en liten tur hjem og forlot båten før avreise. Men alt er ikke flødeseilas! Etter en hard seilas fra København i mye vind og sjø bestemte vi oss for å søke ly i Rødvig. Lite visste vi om at vi skulle bli her i flere dager.. I det vi går inn havneløpet i 30 knops vind lyder det fra Sondre: «Motoren går ikke i gir!» Det gikk forholdsvis udramatisk for seg og vi gled long side ned på en eldre fiskeskøyte. Da vi stakk kameraet ned i vannet var det noe vesentlig som manglet, propellen.. Sondre tilbrakte resten av kvelden under vann i desperat jakt etter propellen, og morgen etter, og kvelden, og egentlig de neste 48 timene.. Ny propell fikk vi bestilt i Køge, liten togtur unna. Ny propell er nå på og vi har satt kursen videre mot Kiel. Etter værmeldingen ser det ut til at det blir korte etapper de neste dagene. Rødvig er en veldig koselig fiskehavn, men Gud hvor deilig det var å komme videre! Solen skinner ombord på Sayonara og humøret er (stort sett) på topp